Νέα - Ανακοινώσεις|

Κατά τη συνεδρίαση λογοδοσίας της δημοτικής αρχής Ιωαννίνων στις 30-04-2025 δόθηκαν οι παρακάτω απαντήσεις για μια σειρά θεμάτων που τέθηκαν από την αντιπολίτευση:

ΔΕΥΑΙ

Ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΙ, Γιώργος Παπαδιώτης και ο Αντιπρόεδρος, Βαγγέλης Γιαννούλας, παρουσίασαν τις ενέργειες και τα μελλοντικά σχέδια της Επιχείρησης, με στόχο τη διασφάλιση της ποιότητας της ύδρευσης και την οικονομική βιωσιμότητα του φορέα. Όπως επισημάνθηκε, η συντήρηση των αντλιοστασίων και του υδραυλικού εξοπλισμού θα αναβαθμιστεί μέσω ενός ενιαίου διαγωνισμού που θα καλύπτει συνολικά 37 αντλιοστάσια λυμάτων και επιλεγμένα αντλιοστάσια ύδρευσης, σε συνδυασμό με τη λειτουργία του νέου βιολογικού καθαρισμού, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει εντός του Μαΐου. Η πρωτοβουλία αυτή, πέρα από την οργάνωση και τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών, στοχεύει στη μετάβαση από αποσπασματικές εργολαβίες σε ολοκληρωμένο πρόγραμμα προληπτικής συντήρησης.

Παράλληλα, υπογραμμίστηκε το αυξημένο κόστος λειτουργίας, ειδικά του αντλιοστασίου Κρύας, που φτάνει ετησίως τα 1,5 εκατ. ευρώ, εξαιτίας των αυξανόμενων χρεώσεων ενέργειας. Για την αντιμετώπιση αυτού του βάρους, έχει υποβληθεί πρόταση χρηματοδότησης ύψους 6 εκατ. ευρώ για την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων και σύγχρονου ηλεκτρομηχανολογικού εξοπλισμού, με επιδότηση 4 εκατ. ευρώ. Η ενεργειακή αναβάθμιση αναμένεται να μειώσει κατά περίπου 50% το ετήσιο κόστος.

Ο κ. Παπαδιώτης ενημέρωσε το Σώμα επίσης ότι η πλήρης ανάκτηση κόστους μέσω των τιμολογίων, όπως ορίζει η πρόσφατη Κοινή Υπουργική Απόφαση, θα διασφαλιστεί με την παράδοση έως το τέλος Μαΐου της μελέτης κοστολόγησης που έχει αναλάβει εξειδικευμένη εταιρεία. Η μελέτη αυτή θα προσδιορίσει με ακρίβεια το κόστος παραγωγής και διανομής, διαμορφώνοντας δίκαια τιμολόγια που θα καλύπτουν τη λειτουργία της ΔΕΥΑΙ χωρίς να επιβαρύνουν αδικαιολόγητα τους δημότες.

Ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΙ, αναφερόμενος στην κατάσταση του ΣΥΔΛΙ, υπογράμμισε ότι ο φορέας βρίσκεται σε εξαιρετικά δυσχερή οικονομική θέση, με τις οφειλές του να ξεπερνούν τα 8 εκατομμύρια ευρώ. Όπως επεσήμανε, το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο δεν προβλέπει στήριξη για τέτοιες περιπτώσεις, παρά το γεγονός ότι η ανάγκη είναι προφανής. Ωστόσο, έπειτα από σχετική πρωτοβουλία του Δημάρχου Ιωαννίνων, Θωμά Μπέγκα, το ζήτημα έχει τεθεί στο Υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο – υπό την προϋπόθεση της διεύρυνσης των ορίων των Συνδέσμων – έχει δεσμευθεί για πιθανή χρηματοδότηση που θα καλύπτει έως και το 70% των οφειλών.

Από την πλευρά του, ο αντιπρόεδρος της ΔΕΥΑΙ, τόνισε ότι στη διάρκεια της τελευταίας 15μηνης θητείας της διοίκησης, και ενόψει του επικείμενου νομοσχεδίου για τις συγχωνεύσεις των ΔΕΥΑ, η Επιχείρηση κλήθηκε να διαχειριστεί ένα ιδιαίτερα ασταθές και απαιτητικό περιβάλλον. Τα λειτουργικά έξοδα έχουν αυξηθεί σημαντικά, κυρίως λόγω του ενεργειακού κόστους που συνοδεύει τη φύση της δραστηριότητάς της. Όπως ανέφερε, η διοίκηση έχει ήδη θέσει σε εφαρμογή σχέδιο εξορθολογισμού, που περιλαμβάνει τόσο παρεμβάσεις για τη μείωση των εξόδων όσο και δράσεις για την αύξηση των εσόδων, προκειμένου να επιτευχθεί σταδιακά η ανάκτηση του κόστους λειτουργίας. Στόχος, όπως σημείωσε, είναι να επιταχυνθούν οι τεχνικές παρεμβάσεις στα δίκτυα, τα οποία, σε αρκετές περιπτώσεις, δεν είναι εύκολο να αντικατασταθούν στο σύνολό τους.

Ο Δήμαρχος Ιωαννίνων, τόνισε από την πλευρά του την προσήλωση της Δημοτικής Αρχής στη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της διαχείρισης του νερού. Παράλληλα, υπογράμμισε την ανάγκη να αντιμετωπίζονται οι προκλήσεις του σήμερα με ρεαλισμό, κάνοντας λόγο για έναν διαχρονικό παραλογισμό στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των ΔΕΥΑ, καθώς – σε αντίθεση με άλλες επιχειρήσεις – δεν εντάσσονται στο βιομηχανικό τιμολόγιο ενέργειας.

Αυτό το γεγονός, όπως σημείωσε, έχει ως αποτέλεσμα την υπέρμετρη επιβάρυνση των ΔΕΥΑ, ιδίως σε μια περίοδο με εκρηκτικές αυξήσεις στο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας.

Ποδηλατόδρομος – πεζόδρομος από δομή Κατσικά μέχρι παραλίμνιο

Στην ίδια συνεδρίαση, απαντώντας σε σχετική ερώτηση της αντιπολίτευσης, ο Αντιδήμαρχος Έργων, Κώστας Γκόγκος, ενημέρωσε αναλυτικά για την πορεία του έργου «σύνδεση δομή Κατσικά με παραλίμνιο ποδηλατόδρομο – πεζόδρομο».

Όπως σημείωσε, η σύμβαση του έργου έχει συνολικό προϋπολογισμό περίπου 700.000 ευρώ και έχει ήδη λάβει παράταση υλοποίησης έως τον Οκτώβριο του 2025. Μέχρι σήμερα το έργο δεν έχει ξεκινήσει, όχι λόγω τεχνικής ή διοικητικής αδράνειας, αλλά εξαιτίας ζητήματος που αφορά την περιβαλλοντική αδειοδότηση.

Συγκεκριμένα, αν και αρχικά δεν απαιτούνταν περιβαλλοντική άδεια, η Επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου ζήτησε έγγραφη βεβαίωση από την αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας Ηπείρου σχετικά με το εάν απαιτείται ή όχι. Παράλληλα, παρενέβη ο ΟΦΥΠΕΚΑ (Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής), ζητώντας τη μη διέλευση του ποδηλατοδρόμου από συγκεκριμένες δημοτικές εκτάσεις για περιβαλλοντικούς λόγους.

Η Διεύθυνση Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Ηπείρου, στο πλαίσιο της συνεργασίας των εμπλεκόμενων φορέων, πρότεινε εναλλακτική χάραξη σε ορισμένα σημεία. Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία επανεκπόνησης της μελέτης ώστε να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα και να εξασφαλιστεί η σύμφωνη γνώμη όλων των εμπλεκόμενων αρχών.

Ο κ. Γκόγκος τόνισε πως καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε το έργο να ξεκινήσει άμεσα, επισημαίνοντας τη σημασία του τόσο για την ενίσχυση της βιώσιμης κινητικότητας όσο και για τη σύνδεση της παραλίμνιας περιοχής με τη δομή φιλοξενίας στον Κατσικά.

Το έργο χρηματοδοτείται από το Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου και, εφόσον ολοκληρωθούν οι απαραίτητες διαδικασίες, εκτιμάται πως οι εργασίες μπορούν να ξεκινήσουν εντός του επόμενου μήνα.

Διαβάσεις

Αναφορικά με το ζήτημα της ασφάλειας στις διαβάσεις πεζών, με ιδιαίτερη αναφορά στη Λεωφόρο Γράμμου και στην περιοχή της Λιμνοπούλας ο αντιδήμαρχος έργων Κώστας Γκόγκος σημείωσε ότι ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη έργο οδικής ασφάλειας που περιλαμβάνει παρεμβάσεις σε έξι βασικούς οδικούς άξονες της πόλης. Το έργο περιλαμβάνει σύγχρονες διαβάσεις με θερμοπλαστική διαγράμμιση, αναβάθμιση φωτισμού και σήμανση. Ειδικά για τη Λεωφόρο Γράμμου, προβλέπεται ασφαλτόστρωση και πλήρης αναβάθμιση των δύο υφιστάμενων διαβάσεων. Ωστόσο, σημείωσε ότι η πρόοδος των εργασιών επηρεάζεται από το έργο επέκτασης του δικτύου φυσικού αερίου, που προκαλεί προσωρινές καθυστερήσεις.

Ο αντιδήμαρχος καθημερινότητας Πέτρος Παλάσχας αναφέρθηκε ειδικά στην περιοχή της Λιμνοπούλας, όπου εντός των επόμενων ημερών, στο πλαίσιο των εργασιών του δήμου, θα γίνει χαμήλωμα της βλάστησης για βελτίωση της ορατότητας, ενώ θα τοποθετηθούν και πορτοκαλί προειδοποιητικά φανάρια για την ενίσχυση της σήμανσης των διαβάσεων.

Για τις τοπικές κοινότητες

Στο ερώτημα που τέθηκε για τις παρεμβάσεις και τα έργα στις τοπικές κοινότητες ο αντιδήμαρχος καθημερινότητας, Πέτρος Παλάσχας, υπογράμμισε ότι η συνεργασία με τους προέδρους των τοπικών κοινοτήτων είναι συνεχής και ουσιαστική, με τις παρεμβάσεις να βρίσκονται σε ικανοποιητικό επίπεδο παρά τα προβλήματα υποστελέχωσης των υπηρεσιών. Όπως ανέφερε, καταβάλλεται κάθε δυνατή προσπάθεια, ακόμη και με τη συνδρομή ιδιωτών, ώστε να αντιμετωπίζονται τα καθημερινά ζητήματα σε κάθε περιοχή.

Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Προγραμματισμού, Θωμάς Γιωτίτσας, αναγνώρισε την ύπαρξη δικαιολογημένων παραπόνων, τονίζοντας δύο βασικά εμπόδια: την περιορισμένη χρηματοδότηση και τη στόχευση των ευρωπαϊκών προγραμμάτων κυρίως σε αστικά έργα. Παρόλα αυτά, όπως ανέφερε, ο Δήμος δεν μένει αδρανής. Έχει εξοικονομήσει ήδη 400.000 ευρώ τις οποίες τις έχει κατευθύνει σε έργα σε διάφορες τοπικές κοινότητες, έχει προγραμματιστεί πρόταση στο πρόγραμμα LEADER για έργα σε αρκετά χωριά με συνολικό προϋπολογισμό 300.000 ευρώ, ενώ ήδη υλοποιείται ανάπλαση στη Νέα Ζωή, συνολικού ύψους 2 εκατομμυρίων ευρώ. Επιπλέον, προετοιμάζεται συμμετοχή στην επόμενη πρόσκληση του Πράσινου Ταμείου για χρηματοδότηση παρεμβάσεων στις κοινότητες.

Ο Δήμαρχος, τέλος, τόνισε ότι η ευθύνη της δημοτικής αρχής καλύπτει ολόκληρη την επικράτεια του Δήμου, χωρίς διαχωρισμούς μεταξύ κέντρου και περιφέρειας. Ωστόσο, όπως σημείωσε, υπάρχουν αντικειμενικές δυσκολίες, όπως ο περιορισμένος προϋπολογισμός των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων (ΚΑΠ) και η δομή των ευρωπαϊκών προγραμμάτων που δεν επιτρέπει την άμεση αξιοποίηση για τις κοινότητες. Παρόλα αυτά, όπου υπάρχει δυνατότητα, σημείωσε ότι καταβάλλεται κάθε προσπάθεια για αξιοποίηση πόρων.

Αντιπυρική προστασία

Τέλος, σε ότι αφορά την αντιπυρική προστασία ο αρμόδιος αντιδήμαρχος, Μάκης Χρυσοστόμου, παρουσίασε το στρατηγικό σχέδιο της Δημοτικής Αρχής, βασισμένο στο αναβαθμισμένο Εθνικό Σχέδιο «ΙΟΛΑΟΣ 2».

Όπως τόνισε, η αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών σε συνθήκες κλιματικής κρίσης απαιτεί συντονισμό, προνοητικότητα και άμεση δράση. Στο επίκεντρο των παρεμβάσεων βρίσκονται:

-Ο καθορισμός ρόλων και αρμοδιοτήτων όλων των εμπλεκόμενων φορέων.

-Η ενεργοποίηση του εθελοντισμού σε όλα τα επίπεδα της πολιτικής προστασίας.

-Η πρόβλεψη διαδικασιών προληπτικής απομάκρυνσης πολιτών.

-Η ενίσχυση της ενημέρωσης και εκπαίδευσης των πολιτών και των υπηρεσιών.

Ο Δήμος Ιωαννιτών έχει ήδη ολοκληρώσει την κατάρτιση Μητρώου Οχημάτων και Μηχανημάτων, με 78 δηλωμένα μέσα παντός τύπου, έτοιμα να υποστηρίξουν το έργο της Πυροσβεστικής και να παρέμβουν όπου απαιτηθεί.

Επιπλέον, έχουν δρομολογηθεί εκτεταμένοι καθαρισμοί βλάστησης, δημιουργία και συντήρηση αντιπυρικών ζωνών, καθώς και μισθώσεις μηχανημάτων μέσω στοχευμένων συμβάσεων, με πόρους τόσο από κρατική χρηματοδότηση όσο και από τον προϋπολογισμό του Δήμου.

Ο Αντιδήμαρχος υπογράμμισε πως η στρατηγική συνεργασία με τη Δασική Υπηρεσία και τα τοπικά συμβούλια αποτελεί θεμέλιο του σχεδιασμού, ενώ η επιχειρησιακή ετοιμότητα διασφαλίζεται σε 24ωρη βάση, με ειδική μέριμνα κατά τις ημέρες υψηλού κινδύνου.

«Η ευθύνη απέναντι στους πολίτες και το περιβάλλον δεν είναι απλή υποχρέωση. Είναι θέμα συνέπειας και ηθικής δέσμευσης. Ο Δήμος Ιωαννιτών είναι έτοιμος να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις προκλήσεις της εποχής, προστατεύοντας τη ζωή, την περιουσία και το φυσικό μας περιβάλλον», κατέληξε ο κ. Χρυσοστόμου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Close Search Window