Απαντήσεις στις ερωτήσεις των παρατάξεων της αντιπολίτευσης κατά τη συνεδρίαση λογοδοσίας του δημοτικού συμβουλίου το οποίο συνεδρίασε το απόγευμα της Τετάρτης, έδωσαν οι αντιδήμαρχοι Κώστας Γκόγκος, Θωμάς Γιωτίτσας, Μάκης Χρυσοστόμου και Άρης Κασσής, καθώς και ο πρόεδρος της ΔΕΥΑ Ιωαννίνων, Γιώργος Παπαδιώτης.
Πιο αναλυτικά, ο αντιδήμαρχος έργων του Δήμου Ιωαννιτών, Κώστας Γκόγκος, ανακοίνωσε σημαντικές πρωτοβουλίες για την αξιοποίηση του χώρου των παλαιών στρατιωτικών φυλακών, έκτασης άνω των 30 στρεμμάτων. Η Δημοτική Αρχή, αναγνωρίζοντας την ευθύνη της, προχωρά σε τροποποίηση της υπάρχουσας μελέτης, με στόχο τη δημιουργία ενός πολυχώρου που θα συνδυάζει πάρκο, χώρο στάθμευσης, αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες.
Ένα από τα βασικά μειονεκτήματα της αρχικής μελέτης, όπως τόνισε ο κ. Γκόγκος, ήταν η έλλειψη χώρου στάθμευσης. Σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση της οδού Γεννηματά, κρίνεται απαραίτητη η δημιουργία χώρου στάθμευσης για επιβατικά οχήματα και λεωφορεία. Στόχος είναι τα τουριστικά και εκδρομικά λεωφορεία να καταλήγουν εκεί, αποφεύγοντας την είσοδο στον αστικό ιστό της πόλης, συμβάλλοντας έτσι στην αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας.
Στον χώρο των παλαιών φυλακών πρόθεση της Δημοτικής Αρχής είναι και η δημιουργία ενός πάρκου πολιτισμού και εκδηλώσεων. Επιπλέον, εξετάζεται η δημιουργία μικρών αθλητικών εγκαταστάσεων, όπως γήπεδα 5×5 και τένις, για την ενίσχυση της επισκεψιμότητας και την παροχή χώρων άθλησης στους πολίτες.
«Οι απαραίτητες αλλαγές στη μελέτη θα πραγματοποιηθούν σε συνεργασία με τους μελετητές, ώστε το τελικό έργο να ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τις επιθυμίες της τοπικής κοινωνίας. Η Δημοτική Αρχή δεσμεύεται να προχωρήσει με ταχύτητα και αποτελεσματικότητα, αξιοποιώντας τις διαθέσιμες προσκλήσεις χρηματοδότησης, με στόχο την ολοκλήρωση του έργου προς όφελος των πολιτών και της πόλης των Ιωαννίνων», είπε μεταξύ άλλων ο κ. Γκόγκος.
ΔΕΥΑΙ
Σαφείς απαντήσεις για την επιλογή του Δ.Σ. της ΔΕΥΑΙ να συνεργαστεί με ιδιώτες προκειμένου να καταφέρει να συντηρήσει και να λειτουργήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον βιολογικό καθαρισμό και τα αντλιοστάσια ύδρευσης και αποχέτευσης έδωσε ο πρόεδρος της Επιχείρησης, Γιώργος Παπαδιώτης, απαντώντας το ερώτημα που τέθηκε από τις παρατάξεις «Γιάννενα Νέα Εποχή» και «Ανεξάρτητη Δημοτική Πρωτοπορία».
Ο κ. Παπαδιώτης στην απάντησή του σημείωσε ότι οι όροι του διαγωνισμού θα αποφασιστούν σε επόμενη συνεδρίαση του Δ.Σ. της ΔΕΥΑΙ, εξηγώντας παράλληλα ότι η διαδικασία αυτή θα πάρει χρόνο κι άρα μέχρι να ολοκληρωθεί θα απαιτηθεί μια παράταση της ήδη υπάρχουσας σύμβασης με τον εργολάβο που είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία του νέου βιολογικού καθαρισμού μέχρι τον Μάρτιο.
Ο πρόεδρος της Επιχείρησης εξήγησε ότι η έλλειψη προσωπικού είναι τέτοια που δεν επιτρέπει την εξειδίκευσή του στην λειτουργία μιας μονάδας που φέρει νέες τεχνολογίες με τις οποίες οι υπάλληλοι της ΔΕΥΑ δεν είναι εξοικειωμένοι, ωστόσο, διευκρίνισε ότι μιλάμε για συνεργασία με ιδιώτη καθώς οι «κατευθύνσεις για τη συντήρηση και τη λειτουργία θα δίνονται από τον υπηρεσιακό μηχανισμό της Επιχείρησης».
«Η ΔΕΥΑΙ έχει κάνει επενδύσεις πολλών εκατομμυρίων ευρώ για τα οποία δεν υπήρξε η κατάλληλη συντήρηση λόγω έλλειψης προσωπικού κι έτσι επιλέξαμε μαζί με κάποια κομμάτια που ήδη εδώ και χρόνια συντηρούσαν εξωτερικοί συνεργάτες να εντάξουμε και το νέο βιολογικό. Μέχρι τον Μάρτιο καλύπτεται από την παρούσα εργολαβία, επιλέξαμε ότι για ένα διάστημα μέχρι να μπορέσουμε να προσλάβουμε και να εξειδικευτεί το προσωπικό να αξιοποιήσουμε τη συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα. Ο εξωτερικός συνεργάτης θα λειτουργήσει επικουρικά με βάση κατευθύνσεις από την ΔΕΥΑ. Μιλάμε για συνεργασία υπηρεσιακού μηχανισμού με εξωτερικό συνεργάτη όπως γίνεται τα τελευταία 15 χρόνια σε άλλες υποδομές», είπε μεταξύ άλλων ο κ. Παπαδιώτης.
Σε ότι αφορά το κόστος, ο πρόεδρος της ΔΕΥΑΙ επισήμανε ότι η μελέτη που εκπονήθηκε από στελέχη της Επιχείρησης και φέρει την υπογραφή του γενικού διευθυντή βασίστηκε σε στοιχεία άλλων ΔΕΥΑ ανά τη χώρα με εμπειρία στη λειτουργία σύγχρονων βιολογικών καθαρισμών.
Τόνισε δε ότι τα χρήματα που θα απαιτηθούν θα καλυφτούν από τις 5.000 νέες συνδέσεις που θα γίνουν.
«Δυστυχώς από έλλειψη προληπτικής συντήρησης ο παλιός βιολογικός είναι σήμερα απαξιωμένος και στον καινούργιο δεν πρέπει να γίνουν πειραματισμοί και να μην συντηρηθεί σωστά. Η συνεργασία με εταιρίες που έχουν τη γνώση λειτουργίας εγκαταστάσεων με τέτοια τεχνολογία δυστυχώς ή ευτυχώς είναι απαραίτητη», κατέληξε ο κ. Παπαδιώτης.
Κυκλοφοριακό
Η δημοτική αρχή προχωρά με ολοκληρωμένες προσεγγίσεις και στρατηγικές για την αντιμετώπιση των ζητημάτων κυκλοφορίας και στάθμευσης, σύμφωνα με τις απαντήσεις των αρμόδιων αντιδημάρχων Κώστα Γκόγκου και Θωμά Γιωτίτσα, στις ερωτήσεις που τέθηκαν από τις παρατάξεις «Ιωάννινα_2023» και «Λαϊκή Συσπείρωση».
Ο κ. Γκόγκος στην απάντησή του τόνισε μεταξύ άλλων ότι το κυκλοφοριακό πρόβλημα στα Ιωάννινα, αν και δεν είναι τόσο έντονο όσο σε άλλες μεγάλες πόλεις της χώρας, απαιτεί συντονισμένες ενέργειες με βάση το ΣΒΑΚ (Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας), το οποίο ωστόσο χρήζει επικαιροποίησης.
Σε ό,τι αφορά τη στάθμευση, ο κ. Γκόγκος ανέφερε την ανάγκη αναβάθμιση του πάρκινγκ στα Λιθαρίτσια, ενώ πρόσθεσε ότι προωθείται η αναζήτηση νέων χώρων στάθμευσης σε διάφορες περιοχές του δήμου.
Ο κ. Γιωτίτσας από την μεριά του υπογράμμισε την ανάγκη σχεδιασμού που θα αναδεικνύει τα Ιωάννινα ως μια σύγχρονη ευρωπαϊκή πόλη, με επίκεντρο τη μείωση της εξάρτησης από το αυτοκίνητο. Αναφορικά δε με την ελεγχόμενη στάθμευση υπογράμμισε ότι η μελέτη έχει παραληφθεί και πως η δημοτική αρχή θα την εξετάσει για να αποφασίσει πως θα την εφαρμόσει, καθώς «εφαρμόζεται σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Ελλάδας και του εξωτερικού».
Αιθαλομίχλη
Απαντώντας στο ερώτημα της παράταξης «Όμορφη Πόλη», ο αντιδήμαρχος Ενέργειας, Άρης Κασσής, παρουσίασε την ολοκληρωμένη προσέγγιση του Δήμου Ιωαννιτών για την αντιμετώπιση του φαινομένου της αιθαλομίχλης, υπογραμμίζοντας ότι δεν πρόκειται για εποχική προτεραιότητα, αλλά για διαρκή και συστηματική προσπάθεια.
Πριν παραθέσει τις δράσεις και τα έργα που έκανε και σχεδιάζει η δημοτική αρχή, ενημέρωσε το σώμα για τις συναντήσεις που έχουν οργανωθεί έως σήμερα και αυτές που οργανώνονται το επόμενο διάστημα στο πνεύμα της συνεργασίας με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Πιο αναλυτικά, ο κ. Κασσής ανέφερε ότι έχουν πραγματοποιηθεί πολλαπλές συναντήσεις και εκτεταμένη αλληλογραφία με τη θυγατρική του ομίλου Italgas με στόχο την ταχύτερη υλοποίηση του δικτύου φυσικού αερίου στα Γιάννενα. Πραγματοποιήθηκε σειρά επαφών με την υφυπουργό Περιβάλλοντος κ. Αλεξάνδρα Σδούκου, ενώ υπάρχει συνεχής συνεργασία με επιστημονικούς συνεργάτες του ΥΠΕΝ για την ανάπτυξη εξειδικευμένων παρεμβάσεων. Τέλος, σημείωσε ότι σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο, που παρακολουθεί τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, προετοιμάζεται θεσμικός διάλογος με κύριο θέμα συζήτησης την επέκταση του δικτύου παρακολούθησης και τη λειτουργία ενός μηχανισμού έγκαιρης προειδοποίησης των πολιτών.
Τι προγραμματίζεται
Ακολούθως ανέπτυξε τις δράσεις που έχει προγραμματίσει ο δήμος οι οποίες συνοψίζονται παρακάτω:
- Επέκταση του Δικτύου Παρακολούθησης:
- Προγραμματίζεται η αναβάθμιση και επέκταση του δικτύου παρακολούθησης ατμοσφαιρικής ρύπανσης σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Εξετάζεται η ανάπτυξη ενός μηχανισμού έγκαιρης ειδοποίησης για περιόδους αυξημένης ρύπανσης.
- Ενεργειακή Αναβάθμιση και Υποδομές:
- Ο Δήμος ετοιμάζει φακέλους για τη χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ παρεμβάσεων ενεργειακής αναβάθμισης σε σχολεία, δημοτικούς παιδικούς σταθμούς και άλλες κρίσιμες υποδομές.
- Ειδικές μελέτες εκπονούνται για την ενεργειακή ουδετερότητα της ΔΕΥΑΙ, ενώ προγραμματίζεται η χρήση του συστήματος virtual net billing για δημοτικά κτίρια.
- Ανάπτυξη Φυσικού Αερίου:
- Υπάρχει συνεχής επικοινωνία με την Enaon EDA για τον αυστηρό προγραμματισμό της επέκτασης του δικτύου φυσικού αερίου, τόσο στον αστικό ιστό όσο και στις βιομηχανικές περιοχές.
- Προώθηση Ηλεκτροκίνησης και Μικροκινητικότητας:
- Ολοκληρώνεται το έργο των σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών ποδηλάτων και σχεδιάζεται η τοποθέτηση ηλεκτροκίνητων κοινόχρηστων ποδηλάτων στην πόλη.
- Προετοιμάζεται η δημοπράτηση του έργου εγκατάστασης φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων.
- Εκστρατεία Ευαισθητοποίησης:
- Σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο και άλλους φορείς, προετοιμάζεται καμπάνια ενημέρωσης για την ορθή χρήση τζακιών και οχημάτων, στοχεύοντας στη μείωση της ρύπανσης σε περιοχές με υψηλές υπερσυγκεντρώσεις.
«Η αιθαλομίχλη δεν αποτελεί εποχικό φαινόμενο, ούτε αφορά μόνο τα Γιάννενα, ενώ είναι λάθος να θεωρούμε ότι προκαλείται μονοσήμαντα από τα ενεργειακά φτωχά νοικοκυριά. Ως Δήμος Ιωαννιτών, αναπτύσσουμε ένα ολιστικό και συστηματικό σχέδιο, με δράσεις που καλύπτουν το πλήρες φάσμα των αιτίων του φαινομένου. Με τη στήριξη επιστημονικών φορέων, κυβερνητικών παραγόντων και τη δέσμευση της Δημοτικής Αρχής, στοχεύουμε σε λύσεις που θα κάνουν τη διαφορά για τους πολίτες και το περιβάλλον», κατέληξε ο κ. Κασσής.
Για το ίδιο θέμα, παρέμβαση έκανε και ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας, Ανακύκλωσης, Διαχείρισης & Συντήρησης Οχημάτων και Πολιτικής Προστασίας, Μάκης Χρυσοστόμου, ο οποίος αφού σημείωσε ότι η εμφάνιση του φαινομένου της αιθαλομίχλης στα Γιάννενα είναι απόρροια κυβερνητικών επιλογών εδώ και πολλά χρόνια, τόνισε ότι τόσο ο δήμος Ιωαννιτών όσο και άλλοι τοπικοί φορείς έχουν προτείνει εδώ και καιρό λύσεις στα αρμόδια υπουργεία χωρίς ωστόσο ανταπόκριση. Όπως τόνισε η γενναία επιδότηση του πετρελαίου θέρμανσης ή ακόμα και του ρεύματος τους χειμερινούς μήνες θα έδινε λύση σε όσους σήμερα αποφασίζουν να θερμαίνονται με λιγότερο φιλικούς προς το περιβάλλον τρόπους.
«Προτείναμε επιδότηση 95% για αντλίες θερμότητας και μικρά φωτοβολταϊκά σε κάθε στέγη γιατί και η τιμή του ρεύματος είναι πλέον απαγορευτική. Με 72 δισ. Ταμείο Ανάκαμψης θα μπορούσαν ενέργειες σαν κι αυτές να γίνουν άμεσα», κατέληξε ο κ. Χρυσοστόμου.